Als ik één moment moet kiezen waarop ik echt het gevoel kreeg dat mijn bus een rijdend thuis werd, dan was het het moment dat ik de zijwanden afwerkte met Armaflex en vervolgens naaldvilt. Tot die dag voelde de binnenkant van de Nissan NV200 nog steeds als een ijzeren doos. Maar ineens was het stiller. Warmer. Zachter. Als een cocon. Zelfs Sjimmy kwam snuffelend kijken toen ik de laatste rand vastzette.
Maar voordat ik daar was, had ik eerst een paar frustrerende middagen op mijn knieën gezeten, met plak in m’n haar en lijm op plekken waar het nooit hoorde. Want het isoleren van dak en zijwanden in een compacte bus als deze, is geen projectje voor een zondagmiddag.
Waarom dak en zijwanden essentieel zijn
De meeste warmte ontsnapt via het dak. Logisch — warmte stijgt. En de zijwanden zijn de grootste oppervlakte van je bus. Als je die kaal laat, is al je moeite met de vloer voor niks. Bovendien: koude wanden = condens. Condens = ellende.
Ik had het al getest. In de weken dat ik met een luchtbed en wat losse spullen in mijn kale busje sliep, zag ik hoe de dauw van binnenuit kwam. Alles klam. Alles nat. Vooral in de ochtend en als ik kookte of koffie zette. Isoleren was dus geen luxe — het was noodzaak.
Mijn stappenplan voor dak en zijwand-isolatie
Ik koos voor Armaflex AF 6mm — dun, flexibel en zelfklevend. Ideaal voor de gebogen delen in het dak en de rondingen in de zijwanden van de bus.
1. Schoonmaken is stap 1
Voordat ik iets plakte, maakte ik alles schoon met ontvetter. Geen stof, geen vet, geen roest. Anders blijft het niet plakken. Dat klinkt logisch, maar geloof me: het wordt nog wel eens vergeten.
2. Grote vlakken eerst
Nadat ik de vloer had gedaan (dom, want ik moest er daarna steeds overheen en daardoor beschadigde het onnodig) begon ik met de grote vlakken van het dak, daar waar het relatief vlak is. Daar plakte ik de vellen Armaflex strak op. Daarna de wanden. Soms gebruikte ik een roller, soms gewoon m’n handen. Kieren en naden werkte ik af met Armaflex isolatietape. Die tape is goud waard. Alles wat nog kiertjes en naden had, heb ik er mee dichtgekregen. Zo voorkom je koudebruggen.
3. Holtes en ribbels
De holtes in de wand vulde ik gedoseerd op met stroken schuim. Niet proppen, gewoon netjes plakken. Soms een paar lagen over elkaar. Mooi om de kou eruit te houden en het verschil tussen buiten, de tussenruimte en de binnenruimte te doseren.
4. Afwerken met naaldvilt
Toen alles geplakt zat, begon ik met de afwerking. Naaldvilt op de zijwanden en op het tussenschot. Ik liet het tussenschot in mijn bus zitten, waarom lees je hier. En ineens was het: weg met dat metaalgevoel. Weg met de buslook. Ineens voelde het als een miniwoonkamertje. Een professioneel afgewerkte ruimte. Het dempte wat, het voelde warmer en knusser. Zelfs als ik ‘s avonds stiekem geparkeerd stond in een buitenwijk, was het binnen warmer en stiller.
En dat is het fijne aan goed isoleren: je hebt minder condens, minder geluid en meer comfort.
Ventilatie niet vergeten
Ik heb er een tijdje over getwijfeld, en toen ik provisorisch in mijn busje bivakkeerde, dacht ik er even aan om geen ventilatie in te bouwen. Ik vond het eng, en dacht: als ik gewoon de deur opendoe dan is het toch ook geventileerd? Maar nu ben ik blij dat ik er toch voor gekozen heb. Want soms sta je ergens onopvallend en kan je de deur niet open doen. En daarbij: het kost je ook privacy.
Ik bouwde een MaxxFan Dome in het dak — een kleine ventilator die nauwelijks opvalt, maar een wereld van verschil maakt. Vocht verdwijnt snel en het ruikt frisser. Het leuke is, dat hij ook nog eens een LED-lampje heeft.
In mijn busje wilde ik een kleine, omdat ik anders bang was met een flink obstakel in het plafond. En ik wilde onopvallend blijven, zonder camperlook. Maar er bestaan ook andere varianten dakluiken en -ventilators. Net wat voor jouw bus handig is.
Anderen lazen ook over Nissan NV200 ombouwen tot camper:
- Project Minivan – Nissan NV200 ombouwen tot camper
- Vloer isoleren en aanleggen in de NV200 – mijn aanpak en valkuilen
- Nissan NV200 isoleren: waar begin je?
- Welk isolatiemateriaal is geschikt voor een compacte bus als de NV200?
Met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boten met winters van -6 tot het leven in een vochtige camperbus in de herfst, help ik je graag op weg.
In mijn e-book Bus Isoleren – Praktisch e-book voor zelfbouwers leg ik je uit hoe je kunt starten met isoleren en wat voor materiaal je het best kunt gebruiken.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor om te gaan kamperen?
In dit artikel staan affiliate-links. Als jij iets koopt via zo’n link, kost het jou niets extra’s,
maar help je wel mee om dit soort gratis artikelen mogelijk te blijven maken. Dankjewel!
