Het was ergens rond zes uur ’s ochtends toen ik wakker werd in mijn minivan van een koude straal lucht, recht op mijn rug. Ik had alles netjes geïsoleerd: het plafond, de vloer, de zijkanten. Maar de schuifdeur? Die had ik nog even ‘open gelaten’ — figuurlijk dan, want er zat nog geen isolatie op. De kou kwam erlangs alsof ik het expres had gedaan. Sjimmy keek me aan alsof hij het ook voelde. Sindsdien weet ik: deuren isoleren in je camper is geen luxe, maar noodzaak.
Waarom deuren isoleren belangrijk is
Deuren zijn vaak de zwakke plek in je bus. Ze bevatten veel metaal, vaak holle ruimtes, en zijn niet gemaakt voor comfort. Zelfs met je standkachel op volle toeren kun je kou of warmte verliezen als je ze niet goed aanpakt. En niet alleen kou — ook geluid komt via de deuren je bus binnen alsof je in een blikken doos slaapt.
Ik ben iemand die veel ‘wild’ kampeert. Mijn Nissan NV200 ziet eruit als een werkbus, dus ik kan op veel plekken overnachten zonder op te vallen. Maar dan moet ik wel stil kunnen zijn én blijven. Dus toen ik wakker werd van het gerommel van een vuilniswagen en mezelf hoorde omdraaien op m’n luchtbed, wist ik: hier moet isolatie in. En snel een normaal bed, maar dat is het volgende project.
👉 Meer over wildkamperen en geluid: Wielkasten isoleren – zo houd je het stil in je bus
Hoe pak je deuren isoleren aan?
Deuren isoleren in je camper begint met goed kijken. Open je schuifdeur of achterdeur eens en kijk waar de holle ruimtes zitten. In veel bussen kun je daar stukken Armaflex inplakken. Soms kun je panelen losmaken, soms moet je er creatiever mee omgaan.
Ik gebruikte zelf Armaflex AF 6 mm op de grote vlakke stukken van mijn schuifdeur. De ribben en moeilijk bereikbare delen vulde ik deels op. En daarna? Naaldvilt eroverheen, voor een strakke en afgewerkte look. Aan de zichtkant natuurlijk. Zodat het een mooi geheel werd.
👉 Meer weten over lijm en afwerking? Armaflex lijmen: dit heb je nodig en zo werkt het
Bij de achterdeuren was het iets lastiger. Daar zijn vaak kabels of uitsparingen die in de weg zitten. Ik heb daarom gekozen om alleen de grote vlakken te isoleren en de rest netjes af te werken met naaldvilt. Het verschil in warmte was direct merkbaar. Geen koude straal meer langs m’n rug, en ook minder geluid van buitenaf.
Veelgemaakte fouten bij het isoleren van deuren
- Geen afwerking gebruiken: isolatie alleen werkt, maar zonder afwerking kan het losraken, beschadigen of lelijk ogen.
- De randjes vergeten: dunne metalen strips of ribben geleiden kou enorm goed. Zorg dat je die niet overslaat.
- Niet goed ontvetten: ik weet nog dat m’n eerste stuk isolatie weer losliet. Ik had de ondergrond niet goed schoongemaakt. Sindsdien: altijd eerst reinigen met ontvetter.
Eindresultaat: warm en stil
Na het isoleren van de deuren heb ik geen last meer gehad die opvallende kou. Het voelt nu ook gewoon af. En als ik nu ’s ochtends een koffie zet in mijn busje, terwijl de zon langzaam opkomt en Sjimmy nog ligt te dommelen in zijn bench, weet ik dat de kou buiten blijft. En het geluid ook. Voor een kleine microcamper als de mijne maakt elk detail uit.
Anderen vonden dit ook interessant over camper isoleren:
- 👉 Koudebruggen – wat zijn het en hoe voorkom je ze?
- 👉 Spanten isoleren – vergeten maar belangrijk
- 👉 Tussenschot isoleren of verwijderen – dit moet je weten
- 👉 Camper isoleren in 5 stappen – praktische handleiding
Dat is mooi, want ik help je graag op weg met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boot met -6 tot een vochtige camperbus in de herfst.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor?
Deze pagina bevat affiliate links. Als jij iets koopt via zo’n link, ontvang ik een kleine vergoeding — zonder extra kosten voor jou. Daarmee help je mijn busje op de weg en deze gratis content online te houden. Dankjewel! 🙌