Isolatie onderbreken - zo voorkom je koudebruggen

Ik stond met een mes in mijn hand, klaar om een nieuwe strook Armaflex aan te brengen. De wand van mijn Nissan NV200 was bijna klaar, nog één laatste strook en dan zat alles dicht. Maar precies op het moment dat ik de strook wilde plakken, kwam Sjimmy met z’n natte neus tegen mijn been aan. Ik schoot uit. Een scheve snede. En een kier van een halve centimeter tussen twee stukken isolatie.

“Ach, klein stukje,” dacht ik nog. Maar een paar weken later begon het ik daar vocht te zien. Niet heftig, maar genoeg om te merken: dit is niet goed. Hier moet ik wat mee.

Kleine onderbrekingen, grote gevolgen

Een onderbroken isolatielaag klinkt misschien als een klein foutje – en als het niet in het zicht is: waar maak je je druk om? Maar juist dáár ontstaat een koudebrug. Die ene kier, dat ene stukje waar je net niet strak gewerkt hebt — daar botst warme lucht op een koud oppervlak. En dat zorgt voor condens, vocht, schimmel en uiteindelijk roest.

👉 Gerelateerd: Koudebruggen – wat zijn het en hoe voorkom je ze?

Hoe voorkom je onderbrekingen in je isolatie?

1. Werk overlappend.
Laat stroken Armaflex een klein beetje over elkaar heen vallen. Dan heb je geen kieren. Maar als je het mooi wilt afwerken met bijvoorbeeld naaldvilt, dan is dat minder handig. Zorg dan dat je die naden afplakt.

2. Gebruik tape of lijm met zorg.
Bij Armaflex kun je naden afplakken met speciale Armaflextape van hetzelfde materiaal. Dat werkt als een soort extra beschermlaag én voorkomt kiertjes.

3. Controleer je werk met je hand.
Voel met een blote hand langs de wanden als het koud is. Is er ergens een koude plek? Dan zit daar waarschijnlijk een kier of onderbreking.

4. Werk vanuit een plan.
Ik begon met de vloer, en liep daar dus later zelf overheen toen ik de wanden deed. Afrader. Je beschadigt het. Volgende keer zou ik eerst de wanden doen, of in elk geval de vloer beschermen met zeil of karton.

👉 Zie ook: Bodem camper isoleren – zo hou je je voeten warm

En als je al een onderbreking hebt?

Bij mij hielp het om een extra stukje Armaflex op maat te snijden en alsnog goed in te plakken. Geen perfecte oplossing, maar het scheelde wel. Bij grote stukken deed ik er dan alsnog Armaflextape overheen. En ik heb daar geen vocht meer gehad.

Je hoeft het niet perfect te doen

Ik heb mijn bus zelf geïsoleerd. Met vallen, opstaan, gescheurde stroken Armaflex en een hond die precies op het verkeerde moment tegen me aan sprong. Het werd geen showroomkwaliteit, maar het werkt. Alles is dicht en ik heb geen koudebruggen meer. De temperatuur blijft stabiel, het is stil en droog — en dat is het belangrijkste. Het geheel werkte ik toch af met naaldvilt (en jij misschien ook, of misschien met hout), dus dan zie je dat niet meer.

Je hoeft niet perfect te bouwen. Maar je moet wel snappen waarom iets fout gaat, zodat je het bijstuurt.


Anderen vonden dit ook interessant over camper isoleren:

Hé busbouwer!

Ben jij toe aan het isoleren van je bus?

Dat is mooi, want ik help je graag op weg met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boot met -6 tot een vochtige camperbus in de herfst.

✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?

Ben je er klaar voor?

Deze pagina bevat affiliate links. Als jij iets koopt via zo’n link, ontvang ik een kleine vergoeding — zonder extra kosten voor jou. Daarmee help je mijn busje op de weg en deze gratis content online te houden. Dankjewel! 🙌

Vergelijkbare berichten