De eerste nacht vorst met mijn kleine busje was een goede test. Ik stond op een klein parkeerterreintje in de buurt van een natuurgebied. De bus was nog niet omgebouwd, ik sliep op een luchtbed, had losse spullen mee en het liep tegen het einde van de winter: overdag was het qua temperatuur te doen, ’s nachts was het soms nog min vier.
Sjimmy lag opgerold in zijn reisbench, het was windstil, en mijn adem kwam als wolkjes uit mijn mond terwijl ik mijn koffiekopje vasthield om een beetje warmte te krijgen.
Mensen vroegen mij al heel vaak: is zo’n busje wel warm genoeg? Het antwoord op die vraag is: ja, het kan. En ja, het is warm genoeg. Maar alleen als je het slim aanpakt.
Wat ik heb gedaan om de bus winterproof te maken
Ik heb niet alles uit de kast getrokken, maar wel de juiste dingen:
1. Isolatie met Armaflex AF 6mm
De hele bus is rondom bekleed met Armaflex AF 6mm. Dak, vloer, wanden, schuifdeuren. Holtes gevuld, naden afgeplakt met Armaflex isolatietape. Dat maakt echt verschil. Sindsdien voelt het meer als een ruimte, minder als een ijzeren doos.
2. Een standkachel onder het bed
Het hart van mijn verwarmingssysteem. Ik koos voor een eenvoudige diesel standkachel die onder het bed staat ingebouwd — veilig, zuinig en snel warm. Binnen 10 minuten is het comfortabel in zo’n klein busje.
3. Geen tochtplekken
Ik lette goed op kieren: langs de deuren, het tussenschot, en bij de vloerplaat. Daar heb ik alles netjes afgedicht. De naaldvilt afwerking zorgt ook voor extra demping.
4. Een warme deken
Ouderwets, maar werkt altijd. Ik heb verschillende fleecedekentjes – naast natuurlijk mijn dekbed – in de bus. Zowel voor mijzelf, als voor Sjimmy.
5. Ventilatie
Zelfs in de winter laat ik mijn dakventilator even draaien. Dat werkt tegen condens en vocht. Als ik mijn standkachel aan heb, of het is overdag aangenaam en staat bijvoorbeeld de zon op mijn bus, dan zorgt het voor een goede ventilatie.
Wat ik onderweg heb geleerd
1. Warmte behouden is belangrijker dan warmte maken
Zodra de kachel uitgaat, moet je isolatie het overnemen. Het is natuurlijk een sprookje om te denken dat je bus oneindig warm blijft. De temperatuur zakt snel, het koelt af. Maar als je je bus geïsoleerd hebt, is dat wel echt winst. Warmte blijft langer binnen (en in de zomer buiten).
2. Niet overal kamperen is fijn in de winter
Soms wil je gewoon ergens staan met voorzieningen. Ik heb vaker een nachtje op een camperplaats of bij een haven gestaan. Douchen, water bijvullen, warm eten maken. Ook kan mijn standkachel dan op de walstroom, wat weer stroom uit mijn powerstation scheelt (en ik kan hem zo ook opladen). Handig daarvoor is een CEE stekker. Had ik wel in mijn boot en vorige bus, maar heb ik in dit busje niet gedaan. Veel camperbusjes hebben er een, maar ik wilde de werkbusuitstraling houden.
3. Een kleine ruimte warmt snel op, maar koelt ook snel af
Dus niet te laat stoppen met rijden, zodat je alles nog kunt klaarmaken terwijl het nog behaaglijk is. Ik stook het ’s avonds goed warm en doe de kachel uit tijdens het slapen. Dat voelt wat veiliger. Eenmaal in bed, onder het fleecedekentje met daaroverheen mijn dekbed, is het prima te doen en uit te houden tot de volgende morgen.
En hoe doet Sjimmy het in de kou?
Die vindt het prima, zolang hij maar z’n plek in de bench heeft met zijn zachte dekentjes. De bench is ook geïsoleerd en hij nestelt zich helemaal in. Ik let op dat hij niet op de vloer slaapt als die nog koud is. En als het écht koud is, leg ik een extra fleecedeken over zijn hok heen — als een soort mini-iglo.
Zou ik het anderen aanraden?
Absoluut — maar alleen als je goed voorbereid bent. Ga niet in een kale bus slapen met een luchtbed en denken dat het wel losloopt. Want geloof me: ik heb het getest. En dat luchtbed werd kouder dan het asfalt waar het op lag. (Maar het was wel een goede manier om te kijken hoe ik mijn bus ging inrichten en wat handig was en niet, dus wat dat betreft kan ik het wél weer aanraden).
Maar met goede isolatie, een betrouwbare standkachel en een paar slimme keuzes (zoals een powerstation om je kachel of verlichting van stroom te voorzien), is het echt te doen. Sterker nog: het is vaak rustiger, stiller, en intiemer dan kamperen in de zomer, want er kamperen nou eenmaal een stuk minder mensen in de winter. (Lees: mooie plekjes beschikbaar!)
Anderen lazen ook over Nissan NV200 ombouwen tot camper:
- Project Minivan – Nissan NV200 ombouwen tot camper
- Vloer isoleren en aanleggen in de NV200 – mijn aanpak en valkuilen
- Toilet in een NV200: waar laat je dat?
- Leven in een Nissan NV200 – hoe bevalt het na maanden gebruik?
Met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boten met winters van -6 tot het leven in een vochtige camperbus in de herfst, help ik je graag op weg.
In mijn e-book Bus Isoleren – Praktisch e-book voor zelfbouwers leg ik je uit hoe je kunt starten met isoleren en wat voor materiaal je het best kunt gebruiken.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor om te gaan kamperen?
In dit artikel staan affiliate-links. Als jij iets koopt via zo’n link, kost het jou niets extra’s,
maar help je wel mee om dit soort gratis artikelen mogelijk te blijven maken. Dankjewel!