Je ziet ze niet meteen, maar ze zitten overal: metalen ribben. Die stevige stalen structuren in je bus waar de buitenplaten aan vastgelast zitten. Prima voor de stevigheid van je voertuig, maar funest voor je isolatie als je ze niet goed aanpakt. Want dat zijn de zogeheten koudebruggen, waar iedereen het paniekerig over heeft.
Ik kwam erachter in mijn busje, toen ik nog zonder isolatie rondreisde, met een luchtbed, losse spullen en een reisbench voor mijn Labradoodle Sjimmy. In de zomer gaat het wel, maar in het vroege voorjaar, het najaar of zelfs de winter, wil je die koudebruggen echt weg hebben om vocht – en op den duur schimmel en roest – te voorkomen.
Wat doen die ribben precies?
Metalen ribben geleiden kou als een snelweg van buiten naar binnen. Zelfs als je de rest van je bus netjes met Armaflex hebt beplakt, kunnen die ribben alsnog de kou (en het vocht) naar binnen trekken. Dat noemen we een koudebrug. En laat je die ongemoeid, dan is de kans groot dat je op koude ochtenden condens ziet druppelen op precies die plek.
Oplossing 1: isoleren óver de ribben heen
De meest effectieve methode is: gewoon isoleren over de ribben heen. Ja, dan heb je een minder ‘strak’ wandje als je latjes of platen erop zet, maar het comfort is het waard. Ik heb gekozen voor Armaflex AF 6mm, wat soepel genoeg is om over ribben te trekken zonder al te veel gedoe. Je moet het wel eerst ontvetten en goed aandrukken. Voorkom luchtbellen, en dicht naden af met Armaflextape.
Oplossing 2: inslijpen en opvullen
Voor wie perfectionistisch is: je kunt het isolatiemateriaal ook insnijden en de ribben ‘inkapselen’. Dat kost wat meer tijd, maar je behoudt een gelijk oppervlak om tegenaan te timmeren. Zelf vond ik dit te veel werk voor m’n kleine busje, maar ik weet dat sommige busbouwers erbij zweren.
Oplossing 3: dampdichte laag eroverheen
Sommige mensen kiezen ervoor om een extra dampdichte laag over de ribben en isolatie aan te brengen, zoals aluminiumtape of een dampdichte folie. Die laag zorgt dat vocht minder snel condenseert op de metalen delen. Persoonlijk ben ik daar minder fan van: het maakt het bouwen ingewikkelder en je moet het perfect aanbrengen, anders werkt het juist averechts.
👉 Wil je weten wat er gebeurt als je die ribben niet goed isoleert? Lees dan ook: Waarom condens optreedt bij koudebruggen (en hoe je dat voorkomt)
Tot slot: vergeet je afwerking niet
WIsoleren is één ding, maar als je daarna bijvoorbeeld met metalen schroeven alles weer vastzet zonder na te denken, dan creëer je alsnog koudebruggen. Denk ook om de naden en kieren. Zelfs op plekken buiten het zicht en waarvan je denkt ‘ah joh, daar komt toch een kast voor.’ Wel isoleren, wel afdichten, want daar ontstaat vocht!
Anderen vonden dit ook interessant over camper isoleren:
- 👉 Koudebruggen voorkomen – de 5 meest gemaakte fouten
- 👉 Isolatie onderbreken? Zo voorkom je koudebruggen
- 👉 Koudebrug of vochtprobleem? Zo herken je het verschil
- 👉 Busdelen isoleren – zo pak je het goed aan
- 👉 Camper isoleren in 5 stappen – praktische handleiding
Dat is mooi, want ik help je graag op weg met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boot met -6 tot een vochtige camperbus in de herfst.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor?
Deze pagina bevat affiliate links. Als jij iets koopt via zo’n link, ontvang ik een kleine vergoeding — zonder extra kosten voor jou. Daarmee help je mijn busje op de weg en deze gratis content online te houden. Dankjewel! 🙌