Koudebruggen in vloer, deuren en spanden - zo voorkom je ze slim

Het was een koude ochtend in maart, ergens op een verlaten parkeerplaats in Drenthe. Sjimmy lag opgekruld in zijn reisbench, ik zat met mijn sokken op een klamme vloer en mijn koffie stoomde in de lucht als bewijs dat de warmte nergens bleef hangen.

Toen ik mijn busje net had, bivakkeerde ik nogal primitief met een luchtbed, wat losse spullen en een reisbench voor Sjimmy. Ik had nog geen isolatie en nog geen ventilatie. Dat heb ik geweten. Het was een bom vocht, condens en als ik niet snel genoeg ventileerde door de deuren open te zetten, begon het muf te ruiken.

Ik wist al snel: hier moest iets gebeuren. En dat ging ik doen. Ik ging zoeken, struinen en haalde kennis terug die ik opdeed tijdens het wonen op mijn boten en vorige (niet door mijzelf gebouwde) camper. En ik stuitte al gauw op koudebruggen. Want wie lijkt het er niet over te hebben?

Vloer: de onderschatte ijsplaat

De vloer is vaak een vergeten onderdeel bij koudebruggen. Toen ik nog op mijn luchtbed sliep (inmiddels heb ik een vast bed) merkte ik dat er heel veel kou omhoog trok door de vloer. Sinds ik dat afgewerkt had met Armaflex AF merkte ik dag en nacht verschil. Ik werd ’s nachts niet meer rillend wakker. Wat een vooruitgang!

Ik haalde de houten vloer eruit, plakte het hele oppervlak strak met Armaflex en legde daarna weer de (inmiddels mooi met vinyl bekleedde) vloerplaat terug. Geen kieren, geen gaten, want die had ik afgedicht met Armaflextape.

👉 Lees ook: Bodem camper isoleren – zo hou je je voeten warm

Deuren: twee poorten naar de kou

De achterdeuren zijn letterlijk je toegang naar buiten – maar vaak ook naar kou, condens en tocht. Bij mij zaten daar stalen platen zonder enige bekleding. Wanneer ik de ochtendzon binnenliet door ze open te zwaaien, dropen er druppels vanaf. Oorzaak: koudebruggen door gebrek aan isolatie én ventilatie.

Ik heb ze volledig bekleed met Armaflex, inclusief de ribbels aan de binnenzijde. Daarna plakte ik er naaldvilt overheen. Een mooie strakke afwerking en nog een extra laagje isolatie. (Let wel: naaldvilt isoleert weinig wat temperatuur betreft)

👉 Gerelateerd artikel: Deuren isoleren in je camper – zo doe je dat

Spanten: koudebruggen in camouflage

Spanten zijn verraderlijk. Ze vallen bijna niet op, maar ze zitten overal: in het plafond, de wanden, de deuren. Het zijn metalen structuren die de kou als een snelweg je camper in leiden.

Mijn advies? Armaflex eroverheen, desnoods in stroken geknipt. En dan netjes afwerken met tape. Het kost even wat tijd en is soms flink wat gepriegel, maar je voorkomt natte plekken in je plafond en verkleinde kans op schimmel en roest.

Bonus: het helpt ook nog eens tegen geluid van regen of hagel.

Wat ik leerde na een jaren reizen

Wat me het meeste is bijgebleven bij het wonen, werken en slapen in mijn boten en busjes, is dat comfort in kleine details zit. Niet per se in enorm dikke lagen isolatie, maar in dat naden dicht zijn, spanden niet meer lekken, je geen condensvorming ziet. Dat je een droge en fijne camper hebt waar je je niet druk hoeft te maken over hoe het met je bus gesteld is op langere termijn.


Anderen vonden dit ook interessant over camper isoleren:

Hé busbouwer!

Ben jij toe aan het isoleren van je bus?

Dat is mooi, want ik help je graag op weg met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boot met -6 tot een vochtige camperbus in de herfst.

✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?

Ben je er klaar voor?

Deze pagina bevat affiliate links. Als jij iets koopt via zo’n link, ontvang ik een kleine vergoeding — zonder extra kosten voor jou. Daarmee help je mijn busje op de weg en deze gratis content online te houden. Dankjewel! 🙌

Vergelijkbare berichten