Toen ik net begon met isoleren dacht ik vooral: plakken, klaar. En dat is precies hoe je koudebruggen krijgt. Want hoe goed je materiaal ook is, de manier waarop je het aanbrengt maakt het verschil tussen een warme, droge camper en een klam hok met beslagen ramen. In dit artikel deel ik de vijf fouten die ik zelf (of andere busbouwers) tegenkwam. Zodat jij ze niet meer hoeft te maken.
1. Denken dat een beetje isoleren genoeg is
Ik begon ooit met alleen de vloer. De panelen lagen er al, dus dat leek me handig. Later plakte ik de wanden en het plafond. Maar tegen die tijd had ik al schade aan m’n Armaflex op de vloer, omdat ik er steeds overheen liep. Armaflex is eigenlijk heel kwetsbaar. Er ontstaan snel scheurtjes en krassen. Goed om te bedenken waar je gaat beginnen!
2. De ribben en spanten overslaan
Klinkt logisch: isoleren wat je ziet. Maar de metalen ribben in de buswanden geleiden kou als een trein. En spanten aan het plafond zijn vaak hol en ijskoud in de ochtend. Ik heb die ribben daarom meegepakt met Armaflex AF 6mm. Soepel, makkelijk te verwerken en goede isolatie.
👉 Wil je weten hoe? Lees dan ook: Koudebruggen door metalen ribben – zo los je het op
3. Naden niet afplakken
Een van de grootste misverstanden: “Het zit toch strak tegen elkaar aan?” Nee dus. Kleine kiertjes zijn genoeg om kou binnen te trekken. Tape gebruiken is even werk, maar voorkomt echt condens en warmteverlies. Ik gebruikte Armaflextape op alle naden. Ideaal spul
4. Schroeven en metalen rails vergeten
Je hebt alles mooi bekleed, en dan schroef je met ijzeren schroeven dwars door je isolatie de wandpanelen vast. Harde koudebrug. Zorg voor kunststof pluggen – of dat je die schroeven weer afdekt als het niet anders kan – en gebruik zo min mogelijk metaal.
5. Geen ventilatie plaatsen
Het klinkt misschien vreemd in een artikel over koudebruggen, maar ventilatie is net zo belangrijk als het voorkomen van een koudebrug. Want zonder ventilatie hoopt vocht zich op omdat het niet weg kan. En waar vocht is, is condens. En waar condens is, en condens gaat zich ergens vastzetten. En dat worden nare luchtjes, schimmel en op den duur roest. Mijn dakventilator was een geweldige toevoeging. Sindsdien slaap ik droger, frisser én word ik wakker zonder dat alles klam is. Als ik kook of koffie zet, kan ik hem harder aan zetten en sneller vochtige lucht laten afvoeren. Ook tijdens het stoken met mijn standkachel is hij ideaal.
Slim isoleren is slim leven
Wat ik merkte sinds ik koudebruggen serieus ging aanpakken? Ik slaap beter, de lucht is minder vochtig, Sjimmy ligt ’s ochtends niet meer op een nat matje in zijn bench, en ik hoef minder hard te stoken om vocht weg te krijgen. Ideaal!
Anderen vonden dit ook interessant over camper isoleren:
- 👉 Koudebruggen – wat zijn het en hoe voorkom je ze?
- 👉 Isolatie onderbreken? Zo voorkom je koudebruggen
- 👉 Spanten isoleren – vergeten maar belangrijk
- 👉 Camper isoleren in 5 stappen – praktische handleiding
- 👉 Condens op ramen en isolatie – dit kun je doen
Dat is mooi, want ik help je graag op weg met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boot met -6 tot een vochtige camperbus in de herfst.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor?
Deze pagina bevat affiliate links. Als jij iets koopt via zo’n link, ontvang ik een kleine vergoeding — zonder extra kosten voor jou. Daarmee help je mijn busje op de weg en deze gratis content online te houden. Dankjewel! 🙌