Waarom ik koos voor een Nissan NV200 als camper

Koudebruggen. Toen ik net begon met informatie opzoeken over hoe ik mijn busje moest isoleren, kon ik m’n kont niet keren of ik zag dat woord weer: koudebruggen. Het zou voor kou zorgen, het zou niet goed zijn, zelfs schadelijk.

In het begin bivakkeerde ik met een luchtbed in mijn Nissan NV200. Ik had nog geen inbouw gemaakt en ik wilde al wel gebruik maken van mijn bus. Het was primitief en behelpen, maar ik kon daardoor wel goed uittesten hoe ik de indeling wilde hebben. Langzaam maar zeker kreeg ik dan ook meer ideeën en ontdekte ik wat nog handiger was om te doen.

En tijdens die koude nachten in het vroege voorjaar, ontdekte ik zelf wat diue koudebruggen waren. Achteraf gezien had ik al veel vaker met ze te maken gehad: in mijn boten en in mijn vorige camper. Tijd om daar wat tegen te doen!

Wat zijn koudebruggen?

Koudebruggen ontstaan op plekken waar warmte makkelijk verloren gaat, vaak doordat isolatiemateriaal onderbroken is of metalen delen de buitenkant met de binnenkant verbinden. Denk aan spanten, rails, schroeven, of onafgewerkte hoekjes waar je ‘even snel’ iets oversloeg. Op zo’n plek wordt de kou rechtstreeks naar binnen geleid, met als gevolg: condens, warmteverlies en soms zelfs schimmel of roestvorming. In een camperbusje zoals mijn Nissan voel je dat extra goed, omdat de ruimte compact is en temperatuurverschillen snel merkbaar zijn.

Waarom zijn koudebruggen zo’n probleem?

Ten eerste: vocht. Condens vormt zich waar warme lucht koude oppervlakken raakt. Die condens trekt in je houten betimmering, tast je isolatiemateriaal aan of drupt op je matras. Je kunt het vergelijken met een koud glas cola in de zomer: in no time heb je rondom het glas vocht. Condens.

Ten tweede: energieverlies. Je kunt nog zo’n goede kachel hebben, maar als de warmte weglekt via een koudebrug, blijf je bijstoken. Het zal lekker warm zijn als je stookt, maar de kou is ook zo weer vervlogen.

Ik heb een standkachel in mijn busje. En die doet het erg goed. Maar het is natuurlijk fijn als warmte blijft hangen en ook de koelte wat langer binnenblijft. Zeker omdat ik ook nog eens leef met mijn hond Sjimmy.

Hoe voorkom je koudebruggen?

Bij het isoleren van mijn bus heb ik gekozen voor Armaflex, omdat het erg flexibel is, makkelijk te plakken, en goed aansluit rond spanten en in hoeken.

Let hierop tijdens het isoleren:

  • Onderbreek je isolatie niet. Waar een stuk mist of een kier zit, moet je alsnog bijplakken of afdekken met bijvoorbeeld Armaflextape. Kleine moeite, groot effect.
  • Isoleren over spanten heen. Veel mensen laten de spanten open omdat ze bang zijn dat er geen latten meer overheen passen. Tip: gebruik dunnere latten of denk creatief met je afwerking. Je kunt ook zoals ik naaldvilt gebruiken (isoleert wel minder dan Armaflex, maar dekt het wel af en ziet er professioneel uit).
  • Gebruik tape voor afdichting. Armaflextape is misschien duur, maar wel ideaal om naden lucht- en vochtdicht te maken.
  • Beplak metalen onderdelen. Zoals rails en randen van ramen of deuren. Alles wat direct contact heeft met buiten, is een potentiële koudebrug.

👉 Wil je weten hoe je koudebruggen bij metalen ribben voorkomt? Lees dan ook: Koudebruggen door metalen ribben – zo los je het op


Anderen vonden dit ook interessant over camper isoleren:

Hé busbouwer!

Ben jij toe aan het isoleren van je bus?

Dat is mooi, want ik help je graag op weg met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boot met -6 tot een vochtige camperbus in de herfst.

✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?

Ben je er klaar voor?

Deze pagina bevat affiliate links. Als jij iets koopt via zo’n link, ontvang ik een kleine vergoeding — zonder extra kosten voor jou. Daarmee help je mijn busje op de weg en deze gratis content online te houden. Dankjewel! 🙌

Vergelijkbare berichten