Soms moet je dingen echt een tijdje doen voor je weet of ze bij je passen. Zo ook had ik dat met de Nissan NV200. In het begin voelde het vooral klein. En kaal. Ik sliep op een luchtbed, met losse spullen en een reisbench voor Sjimmy in het gangpad. Alles kraakte, schoof en piepte. Maar het werkte. En belangrijker nog: ik voelde het al na een paar dagen — hier zit iets in wat klopt.
Inmiddels zijn we een hele poos verder. De bus is omgebouwd, geïsoleerd met Armaflex AF 6mm en het bed staat. Sjimmy heeft zijn vaste plek – doordat in het bed een bench is ingebouwd, de 600W powerstation doet wat hij moet doen, en ik kan koken, slapen, werken en stiekem parkeren waar ik wil. Dus … hoe bevalt het nou, dat leven in een Nissan NV200?
Klein wonen = groot leren
Het eerste wat je leert, is kijken naar wat echt nodig is. Alles in deze bus heeft een functie — of het gaat eruit. Ik begon met teveel. Teveel spullen, teveel kleding, teveel ‘misschien handig voor ooit’-dingen. Die liggen in de opslag, heb ik verkocht of weggegeven.
Wat overbleef is een compacte kern van spullen die ik elke week gebruik:
- Eenpits gasstel
- Percolator
- Een bord, kopje, glas, en bestek
- Kleding
- Leesvoer en schrijfmateriaal
- En natuurlijk Sjimmy
Ik leef simpel, maar heb nooit het gevoel iets te missen. Sterker nog: ik voel me lichter, vrijer en rijker dan ooit.
Wat werkt verrassend goed
1. Het vaste bed
Altijd klaar om in te duiken. Geen gedoe. Inclusief uitbreidmogelijkheid tot ongeveer 140 cm. En daaronder: een chemisch toilet, standkachel, de ingebouwde bench voor Sjimmy, en opslag. Alles op z’n plek.
2. De ventilatie
Sinds ik de MaxxFan Dome inbouwde, is het verschil enorm. Geen vocht, geen muffe lucht, geen condens op de ramen.
3. De powerstation
Die 600W powerstation is mijn redding. Ik laad ‘m in een uur op in een koffietentje, bij een vriend of als het écht moet (en in overleg) op het werk. Binnenkort wil ik een paneel op het dak, zodat hij ook oplaadt bij dag- en zonlicht. Handig voor de zomers hier en tijdens het overwinteren in Spanje.
4. Stealth leven
Ik sta op parkeerplaatsen, in woonwijken, bij een natuurgebied. Niemand kijkt op of om. De bus valt niet op. Geen luifel, geen ramen, geen airco op het dak. Gewoon een werkbus — van buiten dan.
Wat tegenvalt (en wat ik ermee doe)
1. Geen binnenzit
Soms, bij regen, mis ik het om gewoon ergens rechtop te zitten met ruimte om me heen. Maar dan kruip ik op bed met een boek of ga ik schrijven. Of ik parkeer bij een café en ga daar zitten met een bak koffie en een botje voor Sjimmy.
2. Winterkou
Als het vriest, moet je goed plannen. De standkachel is goud waard, maar kost stroom. Dus ik warm op, hou het klein en slaap met een (of meerdere) fleecedeken. Werkt prima, maar vergt voorbereiding. ’s Ochtends het kacheltje weer even aan. Het voordeel is dat een kleine ruimte snel warm is.
3. Beweging
Je loopt weinig in een busje. Daarom wandel ik veel met Sjimmy. En af en toe zet ik de bus gewoon een stuk verderop, zodat ik moet lopen voor boodschappen. Alles is ritme.
Wat het me oplevert
Rust. Vrijheid. Geen huur of vaste lasten. Geen volgepropte agenda. Als ik ergens wil blijven, dan blijf ik. Als ik verder wil, dan rijd ik. Het is geen vakantie — het is een levensvorm. En dat verschil voel je pas echt als je het leeft. En dat doe ik al jaren. Van boten tot antikraak en van camperbusjes tot overwinteren in grappige huisjes in verschillende delen van Spanje.
In de ochtend open ik de schuifdeur. Soms kijk ik uit op een supermarkt. Soms op een rivier. Ik zet koffie op mijn percolator met mijn simpele gaspitje, terwijl Sjimmy zich uitrekt in zijn bench. Buiten gebeurt van alles. Binnen is het stil. En ik denk dan maar één ding: Ik had dit eerder moeten doen.
Anderen lazen ook over Nissan NV200 ombouwen tot camper:
- Project Minivan – Nissan NV200 ombouwen tot camper
- Waarom ik koos voor een Nissan NV200 als camper
- Is de Nissan NV200 geschikt als camper? De voor- en nadelen
- Toilet in een NV200: waar laat je dat?
Met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boten met winters van -6 tot het leven in een vochtige camperbus in de herfst, help ik je graag op weg.
In mijn e-book Bus Isoleren – Praktisch e-book voor zelfbouwers leg ik je uit hoe je kunt starten met isoleren en wat voor materiaal je het best kunt gebruiken.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor om te gaan kamperen?
In dit artikel staan affiliate-links. Als jij iets koopt via zo’n link, kost het jou niets extra’s,
maar help je wel mee om dit soort gratis artikelen mogelijk te blijven maken. Dankjewel!