Opbergruimte creëren in een Nissan NV200 – 5 slimme trucs

Als je leeft in een Nissan NV200, dan leer je al snel dat opbergruimte iets anders is dan gewoon ‘plek om iets neer te leggen’. Alles heeft een vaste plek. Moet een plek hébben. Dat merkte ik op mijn boten, in mijn vorige camper en nu ook.

Toen ik begon met de ombouw van mijn busje, sliep ik op een luchtbed, met losse spullen in bakken, een reisbench voor Sjimmy in het midden. Chaos overal. Maar dat bleek achteraf het beste testmoment. Zo ontdekte ik waar ik in de praktijk ruimte tekort kwam, wat ik echt nodig had, en welke plekken in de bus totaal onbenut bleven.

Hier zijn de vijf slimme trucs die ik uiteindelijk toepaste (en nooit meer zou willen missen).


1. Bouw je bed op bergruimte

Mijn bed is niet zomaar een bed. Het is een platform met kleppen en vakken. Onderin schuif ik:

Ik maakte het frame zelf van hout. Niet te zwaar, maar stevig. Alles draait om verticale ruimte benutten — en onder een bed van zo’n 40 cm hoogte kun je verrassend veel kwijt.


2. Gebruik de wanden voor zachte opslag

De zijwanden zijn ideaal voor zachte opslag: tassen, netten, elastische vakken. Al met een paar simpele haken kun je een heleboel ophangen. Maar er zijn ook handige dingen aan te schaffen, zoals:

  • Organizers (ook voor in een tent te gebruiken)
  • Schoenenvakken (in verschillende groottes te krijgen)
  • Speciale netten om te bevestigen en spullen in op te bergen.

Op die manier blijft het vloeroppervlak leeg, en hou je het overzichtelijk.


3. Kies voor stapelbare bakken en vouwkratten

Ik wilde eerst allemaal leuke houten kastjes maken, maar dat maakt je bus log, onnodig vol en zwaar. Uiteindelijk koos ik voor lichte bakken voor alles wat ik niet dagelijks nodig heb. Dat zit onder het bed.


4. Maak slim gebruik van de cabine

De cabine is geen woonruimte, maar wél handig voor opslag. In de bijrijdersstoel ligt een extra deken, mijn regenjas, en Sjimmy’s tuigje. In het dashboardkastje zitten snacks en de oplaadkabels. En boven de zonneklep klem ik mijn zonnebril en een notitieboekje.

👉 Tip: gebruik een cabine-organizer aan de achterkant van de stoelen (als je geen tussenschot in je busje hebt)– die levert al snel 6 extra vakken op.


5. Denk in lagen en modules

Alles wat ik heb past bij en in elkaar: de koekenpan past in de pan, de gasflessen bij en in de kookplaat. Niks staat los, alles haakt in elkaar. En als ik iets nieuws koop, stel ik mezelf de vraag: heb ik dit echt nodig Zo niet? Dan blijft het in de winkel.


Waarom het werkt

Mijn busje is klein, maar voelt nooit echt vol. Omdat alles een plek heeft. En omdat ik de ruimte testte vóór ik ging bouwen — met een luchtbed, een hond en een hoofd vol plannen. Het hielp me keuzes maken die passen bij hoe ik écht leef.

En dat is misschien wel de belangrijkste truc: begin niet met inbouwen, begin met leven. Dan komt de indeling vanzelf. Gewoon lekker met je luchtbed kamperen in je eigen busje. Hoe leuk is dat?


Anderen lazen ook over Nissan NV200 ombouwen tot camper:

Hé busbouwer!

Heb of wil jij een Nissan NV200? En wil je die ombouwen tot camper? Dan heb ik iets moois voor je!

Met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boten met winters van -6 tot het leven in een vochtige camperbus in de herfst, help ik je graag op weg.

In mijn e-book Bus Isoleren – Praktisch e-book voor zelfbouwers leg ik je uit hoe je kunt starten met isoleren en wat voor materiaal je het best kunt gebruiken.

✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?

Ben je er klaar voor om te gaan kamperen?

In dit artikel staan affiliate-links. Als jij iets koopt via zo’n link, kost het jou niets extra’s,
maar help je wel mee om dit soort gratis artikelen mogelijk te blijven maken. Dankjewel!

Vergelijkbare berichten