In mijn eerste bus, een Fiat Ducato (niet door mijzelf gebouwd), zaten erg veel koudebruggen. Tussen stukken isolatie, kale spanten, zelfs bij het plafond. Dat was koud in de winter. En hoewel mijn standkachel het best warm kreeg, was het soms hard werken bij min zes.
Bij mijn Nissan NV200 deed ik dat anders. Ik bekleedde alles. Met Armaflex AF 6mm en naaldvilt, want ik wilde het warm houden, en vochtvrij. Zelfs bij min zes.
Veel mensen vergeten ze. Of denken dat het niet zoveel uitmaakt. Maar die stalen balkjes trekken condens aan als een magneet. In koude nachten zijn het precies die plekken waar vocht zich verzamelt, en als je pech hebt drupt het zelfs op je matras of je dekens. Geloof me: dat wil je niet.
Waarom je spanten moet isoleren in je camper
Spanten isoleren is niet het eerste waar je aan denkt. Ze zijn vaak lastig bereikbaar, smal en onregelmatig van vorm. Maar juist daarom is het belangrijk. De rest van je bus kan nog zo goed geïsoleerd zijn — als je spanten open laat, heb je alsnog een serie koudebruggen die de isolatiewaarde flink onderuit halen.
👉 Zie ook: Koudebruggen – wat zijn het en hoe voorkom je ze?
Hoe isoleer je de spanten?
Ik heb zelf dus gewerkt met Armaflex AF 6 mm, omdat het dun genoeg is om in de spanten te passen zonder teveel ruimte te verliezen. Ik sneed smalle stroken op maat, schoof ze in de ribben en plakte ze vast met de zelfklevende laag.
Sommige mensen kiezen ervoor om de spanten met PUR vol te spuiten, maar dat raad ik absoluut af. Niet alleen kan het gaan uitzetten en je bus beschadigen, het is ook lastig te controleren en vaak slecht afgewerkt. Als je later iets wilt aanpassen of een kabel wilt trekken, zit je met een dichtgespoten ribbel. Niet handig.
👉 Gerelateerd: Spanten volspuiten met pur – waarom dat geen goed idee is
Vergeet de afwerking niet
Als je net als ik graag een strakke, nette afwerking wilt, denk dan ook na over hoe je de spanten visueel inpast in je ontwerp. Je kunt ze bijvoorbeeld na isolatie netjes bekleden met dun hout of textiel, zoals ik deed met het tussenschot waar ik naaldvilt voor gebruikte.
De spanten isoleren was een van die dingen die ik eigenlijk even snel wilde doen, maar achteraf ben ik er het meest blij mee dat ik het goed aangepakt heb. In mijn huidige busje voelt het een stuk aangenamer dan in mijn vorige bus. Geen condens meer op onverwachte plekken, het is stiller, en over het geheel heb ik er een rustiger gevoel bij, wetende dat het goed gedaan is.
Alsof de bus echt áf is. En daar zit je dan, koffie in je hand, een slapende hond naast je, en nergens een koude straal van boven. Zo moet het toch zijn?
Anderen vonden dit ook interessant over camper isoleren:
- 👉 Busdelen isoleren – zo pak je het goed aan
- 👉 Koudebruggen voorkomen – de 5 meest gemaakte fouten
- 👉 Bodem camper isoleren – zo hou je je voeten warm
- 👉 Armaflex – hoe kies je de juiste dikte per busdeel?
Dat is mooi, want ik help je graag op weg met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boot met -6 tot een vochtige camperbus in de herfst.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor?
Deze pagina bevat affiliate links. Als jij iets koopt via zo’n link, ontvang ik een kleine vergoeding — zonder extra kosten voor jou. Daarmee help je mijn busje op de weg en deze gratis content online te houden. Dankjewel! 🙌
