Het tussenschot in je bus. Voor de één is het een handig windscherm, voor de ander een sta-in-de-weg die er zo snel mogelijk uit moet. Toen ik mijn Nissan NV200 ging ombouwen tot camper, stond ik ook voor die keuze. Verwijderen of laten zitten? En als ik hem liet zitten, moest ik hem dan met Armaflex isoleren?
Ik koos ervoor om het tussenschot te laten zitten. Niet omdat ik lui was (oké, misschien een beetje), maar omdat ik vaak stiekem wildkampeer en mijn bus er dan als een gewone werkbus uitziet. Dankzij het tussenschot zie je vanaf buiten niet dat er een bed, een kacheltje en een hond liggen te chillen. Anoniem, en lekker warm ook nog. Ook had het een andere oorzaak dat ik die keuze maakte. Dat lees je hieronder.
👉 Is het tussenschot verplicht bij grijs kenteken?
Tussenschot laten zitten – wat zijn de voordelen?
Een tussenschot werkt eigenlijk als een extra isolatielaag. Het scheidt je cabine van het leefgedeelte, waardoor je in koude nachten minder ruimte hoeft te verwarmen. Dat is handig als je net als ik een standkachel hebt: die krijgt de ruimte achter het tussenschot lekker snel warm, vooral in een kleine microcamper.
Bovendien zorgt het ervoor dat je minder last hebt van tocht uit de cabine. De ramen voorin blijven altijd een zwakke plek qua isolatie. Door het tussenschot te behouden, heb je daar veel minder last van.
Maar let op: voor een officiële camperomkeuring moet het tussenschot eruit. Iets om goed uit te zoeken.
👉 Gerelateerd artikel: Waarom moet je een bus isoleren?
Tussenschot isoleren – ja of nee?
Als je het tussenschot laat zitten, moet je wél iets met de isolatie doen. Metalen platen trekken kou aan als een magneet, dus je wilt voorkomen dat dat een koudebrug wordt. Ik koos voor naaldvilt. Dat plakte ik er overheen met spuitcontactlijm, niet omdat het technisch perfect is, maar omdat het genoeg doet om vocht en kou tegen te houden én het er gewoon netjes uitziet.
Wil je het grondiger aanpakken? Dan kun je eerst Armaflex 6 mm gebruiken en daar overheen een stof of paneel aanbrengen. Houd er dan wel rekening mee dat je wat ruimte verliest.
Tussenschot verwijderen – wat komt erbij kijken?
Als je liever een open ruimte wilt, bijvoorbeeld om makkelijker vanuit de cabine in bed te rollen (ik snap het), dan kun je het tussenschot eruit halen. Vaak zit het vast met bouten en popnagels. Verwacht geen makkelijk klusje, maar met een slijptol of boor kom je een eind. Daarna moet je wel de open ruimte goed isoleren, want je verliest dan wel de barrière tussen warm en koud.
In mijn geval is het tussenschot dus gebleven. Het isoleert, houdt inkijk tegen en zorgt ervoor dat ik ’s ochtends geen koude neus heb. En Sjimmy? Die weet precies dat hij pas achter het tussenschot mag komen als we stilstaan. Tot die tijd ligt hij languit op de bijrijdersstoel.
Anderen vonden dit ook interessant over camper isoleren:
- 👉 Busdelen isoleren – zo pak je het goed aan
- 👉 Spanten isoleren – vergeten maar belangrijk
- 👉 Camper isoleren: zelf doen of laten doen?
- 👉 Koudebruggen – wat zijn het en hoe voorkom je ze?
Dat is mooi, want ik help je graag op weg met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boot met -6 tot een vochtige camperbus in de herfst.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor?
Deze pagina bevat affiliate links. Als jij iets koopt via zo’n link, ontvang ik een kleine vergoeding — zonder extra kosten voor jou. Daarmee help je mijn busje op de weg en deze gratis content online te houden. Dankjewel! 🙌