In een huis denk je er niet over na. Je drukt op een knop en het licht gaat aan. Je steekt een stekker in het stopcontact en alles werkt. Maar in een Nissan NV200, waar je je stroom zelf regelt, voelt dat knopje ineens als magie. Vooral als je het zélf hebt geregeld — op jouw manier, in jouw tempo, met precies wat je nodig hebt. Niet meer. Niet minder.
Ik koos bewust voor eenvoud toen ik mijn Nissan NV200 kocht. Geen ingewikkelde bekabeling, geen dure installaties met omvormers en dashboards. Mijn stroomvoorziening draait volledig op een powerstation van 600 watt. Klein, krachtig en precies goed voor hoe ik leef. Soms plannen en creatief zijn, maar compleet onafhankelijk.
Waarom ik koos voor een powerstation van 600 watt
Ik was het al vaker tegengekomen in busgroepen: mensen die zweren bij een powerstation. Een compacte alles-in-één unit met 12V, USB en 230V. Oplaadbaar via netstroom, zonnepaneel of de sigarettenaansteker. En na een paar weken kamperen zonder vast systeem wist ik: dit is precies wat ik zoek.
Mijn 600W powerstation is nu het hart van mijn elektrische systeem. Ik gebruik het voor:
- Verlichting
- Telefoon en laptop opladen
- Een dakventilator
- En mijn standkachel
De voordelen?
- Ik kan ‘m binnen een uur weer opladen via netstroom (op een camperplek, camping, een koffietentje, bij vrienden of – in overleg en in nood – op het werk)
- Binnenkort komt er een vast zonnepaneel op het dak dat erbij past, zodat ik ook zon- en daglicht opvang. Handig tijdens de zomers en het overwinteren in Spanje
- Ik heb geen losse accu’s, geen omvormers, geen gedoe. Gewoon één los, compact apparaat. Draagbaar, veilig en overzichtelijk.
👉 Dit soort powerstations zijn ideaal voor minimalistische campers. Je hebt er al eentje vanaf €189, afhankelijk van vermogen, opties en wensen. Kijk goed naar wat je nodig hebt aan de hand van je (te verwachten) verbruik.
Slim leren omgaan met stroom
In het begin was ik nog nonchalant. Lampje hier, laptop daar, telefoon ’s nachts aan de lader. Maar je leert snel. Je voelt wat je verbruikt. Je denkt na: heb ik dit nú nodig? En het mooie is: je wordt er zuiniger van. Niet zuinig als in gierig, maar zuinig als in bewust. Je kunt je laptop ook opladen als je in een koffietentje aan het werk bent. Je kunt je telefoon opladen tijdens het rijden. Er bestaat verlichting op kleine accuutjes, die je ook tijdens het rijden kunt laden. Allemaal stroombesparing!
Zo blijft de powerstation zo vol mogelijk, zonder dat ik afhankelijk ben van een dure installatie. En mocht het ooit een paar dagen slecht weer zijn? Dan plan ik het gewoon slim. Een werkmiddagje in een koffietent, een camperplek met voorzieningen of – in overleg – bij een vriend.
Verlichting: zacht en functioneel
Ik heb drie soorten licht in de bus:
- Warmwitte LED-strip langs het plafond – op 12V, aangesloten op een draagbaar accuutje (die ik kan opladen tijdens het rijden). Zoiets als deze LED-strip.
- Leeslampje bij het bed – gericht licht in een donkere bus, als bijvoorbeeld Sjimmy slaapt. Dit leeslampje is handig omdat hij oplaadbaar is.
Ik wilde géén TL-gevoel, geen kermis. Gewoon zacht licht dat me niet uit de bus blaast.
Ventilatie: klein, stil en goud waard
Ik koos voor een MaxxFan Dome. Klein, krachtig, subtiel. Hij voert vocht af, houdt de lucht fris en zorgt ervoor dat ik zelfs na het koken of koffie maken op mijn gaspitje een droge bus houd.
Toen ik nog primitief in mijn busje bivakkeerde op een luchtbed en met losse spullen, twijfelde ik erg over het inbouwen van een ventilator. Maar ik ben blij dat ik het toch gedaan heb. Tijdens dat ‘proefkamperen’ merkte ik al snel dat het benauwd en vochtig werd. Op lange termijn is dat niet goed.
Er zijn verschillende varianten dakventilatoren of -luiken. Ik wilde het klein houden vanwege de stellage die aan het plafond komt aan de binnenkant, maar ook wilde ik niet te opvallend een camper hebben. De werkbuslook wilde ik houden. Maar het is natuurlijk net wat je nodig hebt én hoeveel ruimte je hebt.
Waarom dit systeem past bij mijn bus(leven)
De Nissan NV200 is klein, maar mijn energiebehoefte ook. Ik werk licht. Ik leef simpel. En met mijn 600W powerstation, een dakventilator en bewuste keuzes, komt alles samen:
- Stealth-proof
- Zuinig in gebruik
- Makkelijk op te laden
- En geen meters kabel of gedoe
Het enige wat nog ontbreekt is het zonnepaneel — maar dat komt eraan. En zelfs zonder dat red ik het prima. In deze bus is stroom geen vanzelfsprekendheid, maar iets wat ik bewust inzet. En dat maakt het waardevoller. Je wordt er handiger en creatiever in. Want, je laptop opladen terwijl je op een terrasje zit of aan het werk bent, en je telefoon en lampjes opladen tijdens het rijden, scheelt al een heleboel stroom uit de powerstation.
Slim toch?
Anderen lazen ook over Nissan NV200 ombouwen tot camper:
- Project Minivan – Nissan NV200 ombouwen tot camper
- Keukentje of niet? Wat ik wel en niet inbouwde in mijn NV200
- Dak en zijwanden isoleren in een Nissan NV200 – wat je moet weten
- Wat kost het om een Nissan NV200 om te bouwen tot camper?
Met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boten met winters van -6 tot het leven in een vochtige camperbus in de herfst, help ik je graag op weg.
In mijn e-book Bus Isoleren – Praktisch e-book voor zelfbouwers leg ik je uit hoe je kunt starten met isoleren en wat voor materiaal je het best kunt gebruiken.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor om te gaan kamperen?
In dit artikel staan affiliate-links. Als jij iets koopt via zo’n link, kost het jou niets extra’s,
maar help je wel mee om dit soort gratis artikelen mogelijk te blijven maken. Dankjewel!