Ik weet nog goed hoe het begon. Ik zat in mijn nog niet-omgebouwde Nissan NV200 met een luchtbed, een paar losse spullen en Sjimmy in z’n reisbench. Het was eind winter/begin voorjaar. De bus was nog helemaal niet geïsoleerd, en de vloer voelde alsof ik rechtstreeks op een ijzeren plaat sliep. Wat feitelijk ook zo was. Kou trok omhoog door mijn luchtbed, en ik werd ’s nachts rillend wakker. Logisch wel. En daarom begon ik met isoleren van de vloer.
Maar zoals met alles in een bus: het leek simpeler dan het was.
Waarom je met de vloer begint
De vloer is de basis. Letterlijk. Alles wat je daarna inbouwt — bed, kast, keuken — komt erbovenop. Dus als je ooit nog iets wil aanpassen, maar je vloer zit fout … succes.
Wel belangrijk om te kijken of je het goed af kunt dekken, want isolatiemateriaal, zoals Armaflex, kan snel beschadigen.
Mijn aanpak: praktisch en dun
Omdat de Nissan NV200 compact is, koos ik voor Armaflex AF 6mm. Geen dikke platen, geen ingewikkelde systemen. Ik haalde de originele vloerplaat eruit (zat vast met een paar schroeven en heel veel vuil), maakte alles schoon en begon met plakken op het schone en ontvette staal.
- Eerst Armaflex over de hele vloer – direct op het metaal
- Kieren en ribbels opgevuld met stroken op maat
- Daarna de originele vloerplaat weer teruggelegd
Het voelde meteen steviger en warmer. En ik had het ’s nachts minder koud.
Bovenop: die vloerplaat legde ik gewoon vinyl uit één stuk. Geen kliklaminaat, geen houten plankjes. Ik wilde iets lichts, makkelijk te poetsen, en vooral: geen vochtvreter.
👉 Tip: gebruik een vinylrest van de bouwmarkt of via Marktplaats. Kost dan geen drol, werkt net zo goed. Gewoon te bevestigen met spuitlijm.
Wat goed is om op te letten
Als je de vloer en wanden gaat beplakken met Armaflex en, zoals ik dat deed, afwerkt met naaldvilt, kijk dan waar je dingen als stroom wilt plaatsen. Eenmaal dichtgeplakt, kun je er niet goed meer bij.
👉 Valkuil 1: denk vooruit. Kijk waar je stroompunten wilt hebben en kabels achterlangs wilt laten lopen
👉 Valkuil 2: alles geïsoleerd: denk erom dat je nog bij bekabeling van je bus moet kunnen. Dus plak niet zomaar over klepjes en roostertjes heen.
Een ander dingetje: ik liep tijdens het bouwen constant op m’n vers gelegde isolatie. Zonder schoenen, maar toch: ik had het beter pas kunnen leggen ná het grove werk. Of in elk geval tijdelijk kunnen afdekken. Armaflex is echt snel beschadigd, en dat moet je dan weer wegwerken met Armaflex isolatietape of nieuwe stukken Armaflex, om koudebruggen te voorkomen.
Wat het opleverde
De vloer voelt nu warm aan, ook op koude ochtenden. Sjimmy ligt er graag op, zeker met zijn fleecekleed op zijn kussen in de bench. En in combinatie met de standkachel onder het bed blijft de warmte binnen beter hangen. Het isoleert niet alleen tegen kou, maar ook tegen geluid. Dat is een boel waard als je zo’n beetje overal en nergens vertoeft.
Anderen lazen ook over Nissan NV200 ombouwen tot camper:
- Project Minivan – Nissan NV200 ombouwen tot camper
- Nissan NV200 isoleren: waar begin je?
- Dak en zijwanden isoleren in een Nissan NV200 – wat je moet weten
- Welk isolatiemateriaal is geschikt voor een compacte bus als de NV200?
Met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boten met winters van -6 tot het leven in een vochtige camperbus in de herfst, help ik je graag op weg.
In mijn e-book Bus Isoleren – Praktisch e-book voor zelfbouwers leg ik je uit hoe je kunt starten met isoleren en wat voor materiaal je het best kunt gebruiken.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor om te gaan kamperen?
In dit artikel staan affiliate-links. Als jij iets koopt via zo’n link, kost het jou niets extra’s,
maar help je wel mee om dit soort gratis artikelen mogelijk te blijven maken. Dankjewel!