Het was zo’n ochtend waarop alles klam aanvoelde. Mijn deken, de matras, zelfs de spullen die los in mijn bus stonden hadden een dun laagje vocht. Buiten was het koud en droog. Binnen was het klam en vochtig. Dat krijg je als je ’s avonds kookt, ’s ochtends koffie zet, en de hele nacht ademt (ja, dat veroorzaakt veel vocht). Ik kon mijn busje nog niet goed ventileren omdat ik nog geen dakventilatie had. Koudebruggen waren zichtbaar. Of eigenlijk … heel mijn bus was zo zonder isolatie één grote koudebrug.
Iedereen heeft het maar over koudebruggen. Je kunt geen forum, Facebookgroep of artikel lezen en het gaat er weer over. Maar wat zijn koudebruggen? En waarom ontstaat daar precies condens?
Wat zijn koudebruggen?
Een koudebrug is een plek in je bus waar de kou van buiten naar binnen wordt geleid, meestal via metaal. Denk aan spanten, ribben, raamranden of schroeven. Omdat die plekken kouder zijn dan de rest van de bus, condenseert de warme, vochtige lucht daar als eerste. Dat uit zich als druppels op het metaal of natte plekken op je isolatie. En dat kan op de lange termijn schimmel veroorzaken, houtrot als je er iets tegenaan hebt getimmerd en natuurlijk roestvorming aan je bus.
De wetenschap in het kort
Warme lucht houdt meer vocht vast. Zodra die warme lucht in aanraking komt met een koud oppervlak, daalt de temperatuur lokaal. Daalt het onder het dauwpunt? Dan slaat het vocht neer. Simpel gezegd: je bus huilt op die plek. En meestal gebeurt dat precies op die plekken waar jij het níet wilde. Zoals achter je keukenkastje, of onder je bed.
👉 Meer over de techniek lees je hier: Koudebruggen – wat zijn het en hoe voorkom je ze?
Hoe voorkom je die condens?
- Isoleren zonder onderbrekingen
Het is belangrijk om isolatie netjes aan te sluiten en naden en kieren te voorkomen. Ik Isoleerde mijn bus met Armaflex AF – een veel gebruikte isolatiesoort onder busbouwers – en dichtte naden af met Armaflextape. Elk kiertje is namelijk een kans voor kou om binnen te dringen. - Pak alle metalen delen aan
In mijn eigen NV200 zijn vooral de ribben in de wanden en de achterdeuren berucht. Die heb ik extra bekleed met Armaflex AF 6mm. - Ventileer, altijd
Ik had een tijdlang geen dakventilator. Hoewel ik wel stookte met mijn standkachel, was het niet voldoende. Als je niet goed kunt ventileren, dan kan vochtige lucht ook niet weg. Inmiddels zit er een ventilator in het dak die regelmatig even draait. Dat scheelt enorm. Zeker na het koken of na een nacht slapen met Sjimmy in de bus (die ook flink wat vocht uitademt in z’n slaap, geloof me). - Let op je gewoontes
Koken met de deurtjes dicht, vochtige jassen in je bus hangen, zonder ventilatie koffie zetten, een natte hond in je bus: het zijn allemaal vochtbronnen. Wees je ervan bewust.
En die natte ochtend?
Sinds ik die ochtend mijn schuifdeuren had opengezet, de bus goed had gelucht, was de vocht snel verdwenen. Sinds mijn bus is geïsoleerd en ik rekening heb gehouden met koudebruggen en condens, heb ik het niet meer zo erg gehad. Natuurlijk blijft het een klein busje, en dat blijft gevoelig voor temperatuurwisselingen en weersomstandigheden, maar sinds de isolatie heb ik het niet meer zo meegemaakt. En dat zit toch nét een stukkie fijner, met je bakkie koffie in de ochtend.
Anderen vonden dit ook interessant over camper isoleren:
- 👉 Condens op ramen en isolatie – dit kun je doen
- 👉 Koudebrug of vochtprobleem? Zo herken je het verschil
- 👉 Spanten isoleren – vergeten maar belangrijk
- 👉 Koudebruggen in vloer, deuren en spanten – zo voorkom je ze slim
- 👉 Hoe voorkom je koudebruggen in je camper?
Dat is mooi, want ik help je graag op weg met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boot met -6 tot een vochtige camperbus in de herfst.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor?
Deze pagina bevat affiliate links. Als jij iets koopt via zo’n link, ontvang ik een kleine vergoeding — zonder extra kosten voor jou. Daarmee help je mijn busje op de weg en deze gratis content online te houden. Dankjewel! 🙌