Soms begint vrijheid niet met een plan, maar met een Marktplaatsadvertentie. Een wat vage foto, een korte beschrijving, en een telefoonnummer van iemand die ‘m met pijn in het hart verkocht. Ik weet nog dat ik met een brok in mijn keel belde. Niet van emotie, maar van nervositeit. Ik had eerder voertuigen gekocht waar ik achteraf spijt van kreeg. Verborgen roest, motorgezeur, ellende. Dit keer wilde ik het anders doen. Serieuzer. Volwassener. Of nou ja … iets minder roekeloos.
Ik regelde een aankoopkeuring. Geen overbodige luxe — het gaf me rust. En het bleek ook meteen zijn geld waard. Er kwamen wat puntjes uit, die ik gebruikte om de prijs flink naar beneden te praten. De aankoopkeuring kostte me €150 euro. Ik kreeg een mooi en duidelijk rapport. Daarmee ging ik naar de koper. De punten aanpakken ging me natuurlijk geld kosten, maar door een goede onderhandeling kreeg ik €1750 van de prijs af. In plaats van €4750, betaalde ik ‘maar’ €3000.
Waarom de Nissan NV200?
Ik had al op een boot gewoond, en in een Fiat Ducato. De boot was zes meter, later werd het er een van 9,5. De Ducato en de grotere boot waren prima plekken om de winter te overleven — en dat deed ik ook. Maar ik wilde kleiner, sneller, flexibeler. En stealth. Geen camper die opvalt, maar iets dat in een woonwijk tussen de auto’s kan staan zonder dat iemand er iets van denkt.
Mijn Nissan NV200 is precies dat. Net wat groter dan een bestelauto, maar kleiner dan een klassieke buscamper. Hij past op een normale parkeerplek en draait soepeltjes door krappe straatjes. En toch: vanbinnen is hij verrassend ruim. Voor iemand van 195 cm lang is het niet riant, maar met een slimme inrichting kom je een heel eind. De breedte van 140 à 145 cm maakt het mogelijk om, met een uitbreiding, het bed breder te maken.
Voor mij was het precies goed: ruimte voor mij, mijn hond Sjimmy, en mogelijk om met zijn tweeën te slapen. Meer had ik niet nodig. Ik wilde lichtheid. Geen blok aan mijn been, maar een mobiel huisje op wielen. En dat is gelukt.
Mijn keuze voor eenvoud én comfort
Bij de bouw koos ik voor slimme eenvoud. Geen overdreven systemen, geen ingewikkelde installaties. Ik plakte vinyl op de originele vloerplaat — licht, waterdicht en makkelijk schoon te maken. De vloer, wanden en het plafond isoleerde ik met Armaflex AF 6mm, zodat ik zo min mogelijk ruimte verloor. Met een goede standkachel onder het bed is dat genoeg om het zelfs in de winter warm te houden. De holtes vulde ik laag voor laag op, om de koude daar ook te beperken. Vervolgens alles afgewerkt met naaldvilt voor een strakke en rustige uitstraling. Niet te rommelig. Geen circus. Gewoon netjes.
Onder het bed bouwde ik een bench voor Sjimmy, met ventilatie aan beide kanten. Zo kon hij veilig liggen, óók als het warm was. Er is ruimte voor zijn kussen én voor zijn voer- en drinkbak. Via de schuifdeuren kon ik altijd wat extra frisse lucht binnenlaten. Naast de bench zit mijn chemisch toilet. Bij gebruik schuif ik hem eruit, als ik hem niet nodig heb, dan zit hij verborgen in het bed. — met daarin dus de standkachel. Alles op één plek. Functioneel. Stealth-proof.
Stealth kamperen met koffie
Ik slaap waar het uitkomt. Op parkeerplaatsen, bij natuurgebieden, langs het strand. Als het rustig is, laat ik het zijraam op een kiertje en start ik de ventilator in het dak. Geen condens. Geen benauwdheid. Alleen maar rust.
’s Ochtends zet ik koffie op mijn eenpits gasstel met gasflesje. Geen hippe camperkeuken, maar een simpele vlam en een ouderwetse percolator. Stroom krijg ik uit mijn Powerstation van 600 watt, die ik binnenkort kan gaan opladen met een zonnepaneeltje, en nu nog handmatig oplaad. Sjimmy ligt dan vaak nog te dutten in zijn hok, terwijl ik ergens een stopcontact zoek en hem in een uurtje oplaad. Soms kijk ik naar hem en denk ik: jij hebt dit beter bekeken dan ik.
Terugkijkend: de juiste bus, het juiste moment
De Nissan NV200 was voor mij geen plan. Het was een gevoel. Een keuze voor vrijheid, eenvoud en veiligheid. Niet te groot, niet te klein. Geen overbodige luxe, maar genoeg comfort om het ook op regenachtige dagen uit te houden. En dat is misschien wel het mooiste: dat het precies past.
Soms denk ik terug aan die eerste keer Marktplaats scrollen. En dan glimlach ik. Niet omdat ik de koop slim aanpakte en veel van de prijs kreeg — al was dat mooi meegenomen — maar omdat ik voelde: dit wordt mijn huisje op wielen. En dat werd het.
Anderen lazen ook over Nissan NV200 ombouwen tot camper:
- Project Minivan – Nissan NV200 ombouwen tot camper
- Is de Nissan NV200 geschikt als camper? De voor- en nadelen
- Wat kost het om een Nissan NV200 om te bouwen tot camper?
- Tussenschot verwijderen in de Nissan NV200 – zo pakte ik het aan
Met mijn opgedane kennis tijdens het wonen op mijn boten met winters van -6 tot het leven in een vochtige camperbus in de herfst, help ik je graag op weg.
In mijn e-book Bus Isoleren – Praktisch e-book voor zelfbouwers leg ik je uit hoe je kunt starten met isoleren en wat voor materiaal je het best kunt gebruiken.
✔ Heldere uitleg over materialen zoals Armaflex, PIR, XPS en meer
✔ Mijn persoonlijke aanpak (wat ik wél en niet opnieuw zou doen)
✔ Een handig kostenoverzicht en rekentool
✔ Bonus: waar koop je slim je spullen?
Ben je er klaar voor om te gaan kamperen?
In dit artikel staan affiliate-links. Als jij iets koopt via zo’n link, kost het jou niets extra’s,
maar help je wel mee om dit soort gratis artikelen mogelijk te blijven maken. Dankjewel!